بازگشت خبرنامه


مقدمه


در چهار شماره گذشته خبرنامه كميته ملي آبياري و زهكشي ايران، اطلاعات مفصلي از برگزاري بيست و يكمين كنگره بين‌المللي آبياري و زهكشي تحت عنوان "بهره‌وري آب به‌ منظور تأمين امنيت غذايي" و هشتمين كنگره بين‌المللي آبياري ميكرو تحت عنوان "نوآوري در فن‌آوري و مديريت آبياري ميكرو به منظور ارتقاي بهره‌وري آب و گياه" و همچنين يك سمپوزيوم تحت عنوان "تأثيرات تغيير اقليم بر منابع آب و خاك"، يك جلسه ويژه تحت عنوان "مدرن‌سازي مديريت آب كشاورزي" و يك سمينار تحت عنوان "امكان بكارگيري روش‌هاي سنتي در سامانه‌هاي مدرن مديريت آب" در پاييز سال 1390 در تهران ارائه گرديد.
علاوه بر موارد فوق شصت و دومين نشست سالانه كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي (ICID)، يك نشست ويژه توسط فائو و يك نشست ويژه توسط سازمان آبياري استراليا همزمان در تهران برگزار مي‌شود. لذا با توجه به اهميت رويدادهاي مذكور تصميم بر آن شد كه در چند شماره اخير اين خبرنامه موضوعات هر يك از كنگره‌ها و رويدادهاي جانبي ارائه گردد. لذا در اين شماره به تشريح نمايشگاه جانبي و خدمات پشتيباني مالي كنگره تهران خواهيم پرداخت.




نمايشگاه بين المللي آب، آبياري و زهكشي و آبياري ميكرو


هر ساله در خصوص صنعت آب و آبياري نمايشگاههاي متعددي در ايران و سراسر جهان برگزار مي‌گردد، اما آنچه كه نمايشگاه مربوط به رويدادهاي كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي يا ICID را منحصر به فرد مي‌سازد، كيفيت و كميت بازديدكنندگان آن مي‌باشد.
مباحث آبياري و زهكشي و نمايشگاه جانبي آن مورد علاقه مديران ارشد و متخصصين برجسته داخلي و خارجي بوده و همزمان علاوه بر شركت‌كنندگان در كنگره‌هاي آبياري و زهكشي و كنگره ميكرو، ده‌ها وزير و مديران ارشد ستادي و اجرايي، مديران عامل شركتهاي مهندسين مشاور و پيمانكار و همچنين صاحبان صنايع و توليدكنندگان صنعت آب از ايران و بيش از 80 كشور دنيا از آن بازديد خواهند كرد.
 
لذا اين نمايشگاه به كليه توليدكنندگان بخش آب و كشاورزي، شركتهاي مهندسين مشاور و شركتهاي پيمانكار اين فرصت را ايجاد مي‌كند تا توليدات و يا فعاليتهاي خود را براي شركت كنندگان داخلي و خارجي ارائه نمايند.
نمايشگاه در روزهاي 28 مهر تا يكم آبان ماه 1390 همزمان با برگزاري كنگره بر پا خواهد بود.
علاقمندان جهت ثبت نام در نمايشگاه مي‌توانند ضمن تكميل فرم ثبت نام، كه در بخش فارسي پايگاه الكترونيكي كنگره (www.icid2011.org) موجود مي‌باشد، آن را حداكثر تا تاريخ 15/06/1390 از طريق پست الكترونيك، به دفتر پشتيباني كنگره ارسال نمايند:
icid.congress@gmail.com
 خدمات پشتيباني مالي: كميته ملي آبياري و زهكشي ايران، در صدد است كه خدمات متنوعي را براي شركتها و سازمانهاي پشتيباني كننده مالي رويداد تهران فراهم آورد. اين خدمات با عناوين خدمات سطوح الماس، پلاتين، طلا و نقره نامگذاري شده و طيف وسيعي از تبليغات نظير چاپ لوگو در خبرنامه كنگره، بنرها و كتاب مجموعه مقالات، تبليغات در ضيافتهاي شام و تورهاي فني و تفريحي جانبي، ارائه فضاي رايگان نمايشگاهي، نمايش فيلم تبليغاتي در جشنهاي افتتاحيه و اختتاميه و .... را در بر مي‌گيرد.
اطلاعات تكميلي براي خدمات فوق‌الذكر در پايگاه الكترونيكي كنگره به آدرسwww.icid2011.org موجود بوده و علاقمندان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به بخش حاميان مالي  (Sponsors) سايت مذكور مراجعه نمايند.
لازم به توضيح است كه كميته مالي كنگره بين‌المللي تهران در نظر دارد كه سه نشست به ترتيب در جامعه مهندسين مشاور، سنديكاي پيمانكاران و انجمن سازندگان و واردكنندگان ابزارهاي آبياري ترتيب داده و كميت و كيفيت خدمات پشتيباني مالي را ارائه نمايند.
تاكنون با هماهنگيهاي انجام گرفته، ساعت 15 الي 17روز چهارشنبه مورخ 28/4/1390 بعنوان تاريخ برگزاري نشست مورد اشاره براي شركتهاي عضو جامعه مهندسين مشاور تعيين شده است. اين نشست با حضور مديران عامل شركتهاي مهندسين مشاور علاقمند، در محل ساختمان مركزي جامعه مهندسين مشاور برگزار مي‌شود. لذا از كليه شركتهاي مهندسين مشاور رسته آب دعوت بعمل مي‌آيد تا در اين نشست شركت نمايند.
 همچنين علاقمندان مي‌توانند جهت رزرو نمايشگاه، درخواست پشتيباني مالي و يا رفع هر گونه ابهام با پست الكترونيك و يا شماره تلفنهاي ذيل تماس حاصل نمايند:
icid.congress@gmail.com

تلفن:    22366948-22366943- 22366911- (021)
نمابر:                                      22367789- (021)




اخبار كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي


انتخاب رئيس و نايب رئيسان ICID:

همزمان با برگزاري شصت و دومين اجلاس بين‌المللي ICID در تاريخ 22 اكتبر 2011 در تهران، رئيس جديد كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي، دبيركل و نائب رئيسان اين كميسيون براي دوره 2014-2011 انتخاب خواهند شد. مطابق با آخرين اخبار دريافتي از كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي از بين نمايندگان 108 كشور عضو، نمايندگان ايران و چين بعنوان كانديد براي احراز پست رياست ICID معرفي شده‌اند. لذا در كنگره تهران، رقابت شديدي بين نمايندگان ايران و چين وجود خواهد داشت. در اين راستا كميته ملي آبياري و زهكشي ايران اميدوار است با برگزاري موفقيت‌آميز رويداد فوق، راه را براي كسب حداكثر آراء توسط نماينده ايران هموارتر نمايد.

نمايشگاه دست‌آوردهاي كميته‌‌هاي ملي آبياري و زهكشي در اجلاس تهران:

از سال 2002 در مونترال كانادا تاكنون، كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي  فرصت مناسبي را براي كليه كميته‌هاي ملي عضو جهت نمايش فعاليت‌ها و دست‌آوردهاي خود، در قالب ارائه اطلاعات مربوط به منابع آب كشورشان به صورت پوستر، عكس، نشريه، لوح فشرده  و غيره فراهم آورده است. در همين راستا در كنگره تهران فضاي مناسبي به ابعاد 5/ 2 × 2 متر به هر يك از كميته‌‌هاي ملي علاقمند جهت نمايش دست آوردهاي خود در محل سالن همايش‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران اختصاص داده شده است.

جشن شصت ودومين سالگرد تأسيس ICID:

روز بيست و چهارم ژوئن سال 2011 به عنوان شصت و دومين سالگرد‌ كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي مي‌باشد. در همين راستا كميته‌هاي ملي عضو ICID با برگزاري جلسات ملي، تخصصي، مسابقات مختلف و... اين روز را جشن مي‌گيرند. در همين راستا كميته ملي آبياري  زهكشي ايران نشست سالانه شورايعالي خود را با حضور معاونت محترم آب و آبفاي جمهوري اسلامي ايران بعنوان رئيس شورا و نمايندگان وزارتخانه‌هاي نيرو، جهاد كشاورزي، آموزش تحقيقات و فن‌آوري و ... در روز يكشنبه مورخ 29/3/1390 در محل وزارت نيروي جمهوري اسلامي ايران برگزار نمود.

انتخاب برترين كميته ملي عضو ICID:

امسال نيز همچون سه سال گذشته، فعال‌ترين كميته ملي آبياري و زهكشي عضو ICID همزمان با شصت‌ و دومين اجلاس بين‌المللي هيئت اجرايي در روز 22 اكتبر سال 2011 در تهران انتخاب خواهد شد و لوح تقديري از طرف كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي به فعال‌ترين كميته ملي اهداء خواهد شد. معيار ارزيابي كميته‌هاي ملي عضو محتوا، كيفيت و تعداد رويدادها، پروژه‌ها و نشريات، تدوين و منتشر يافته توسط آنها بوده كه توسط يك هيئت داوري انتخاب و اعلام مي‌گردد.
لازم به توضيح است كه كميته ملي آبياري و زهكشي ايران بعنوان برترين كميته ملي عضو ICID براي دوره 2011-2008 انتخاب شده است.




معرفي طرح سد و شبكه آبياري و زهكشي درودزن


سد و شبكه آبياري و زهكشي درودزن از قديمي‌ترين طرح‌هاي مدرن آبي است كه در سطح كشور ساخته شده است. اين سد برروي رودخانه كر و در حد فاصل دشت كامفيروز و رامجرد واقع گرديده است. هدف از احداث سد، مشروب نمودن اراضي دشت‌هاي رامجرد و كربال و تأمين قسمتي از نيازهاي شرب شهرستان شيراز و مرودشت است. همچنين آب مورد نياز تعدادي از مؤسسات صنعتي نظير پتروشيمي شيراز را تأمين مي‌كند.
سد درودزن حدود 100 كيلومتري شمال غربي شيراز در محلي كه رودخانه كر از تنگه‌اي در نزديكي روستاي درودزن مي‌گذرد احداث شده است. سد مذكور از نوع خاكي همگن به ارتفاع 60 متر و طول تاج 710 متر است و آبگيري آن در تابستان 1350 انجام گرفته است. حجم نرمال و حجم مفيد مخزن به ترتيب معادل 993 و 860 ميليون مترمكعب مي‌باشد.
 
شبكه اصلي آبياري و زهكشي درودزن در سال 1351 به بهره‌برداري رسيد و كار ساخت شبكه فرعي (كانال‌هاي درجه 3 و 4) آن از سال 1360 آغاز شده و به تدريج تا سال 1367 به بهره‌برداري رسيده است. اين شبكه مدرن آبياري و زهكشي در زيردست سد درودزن به وسعت حدود 76000 هكتار (ناخالص ) بوده و اراضي 87 روستا را در بر مي‌گيرد.
شبكه آبياري و زهكشي درودزن از هفت كانال اصلي و درجه 1، هشت كانال درجه 2 و 234 كانال درجه 3 و 4 تشكيل گرديده است.
عمده اجزاي اصلي شبكه آبياري درودزن عبارتند از:
 كانال اصلي (MC) به طول تقريبي 5/22 كيلومتر و ظرفيت طراحي 41 متر مكعب بر ثانيه
 كانال سمت چپ و ادامه آن (LBPC) با ظرفيتي معادل 21 مترمكعب بر ثانيه و به طولي در حدود 67 كيلومتر
 كانال هامون و ادامه سمت راست (RBPC) با طولي معادل 32 كيلومتر به ترتيب معادل 20 و 7/4 مترمكعب بر ثانيه
 كانال ارديبهشت (RBSC) با طولي معادل 5/22 و ظرفيت طراحي 7/11 مترمكعب
با گذشت بيش از 30 سال از آغاز بهره‌برداري از اين شبكه، بروز و ظهور كاستي‌ها و مشكلات بهره‌برداري و نگهداري نظير كاهش حجم ذخيره سد به واسطه خشكسالي‌هاي اخير، كاهش ميانگين سطح قطعات و افزايش تعداد بهره‌برداران، تغيير در الگوي كشت، مستهلك بودن تجهيزات مكانيكال، راندمان پايين، لزوم ارزيابي عملكرد شبكه آبياري و زهكشي و تأسيسات، نوسازي و بهسازي سازه‌اي، بهبود و ارتقاء مديريت بهره‌برداري از اين طرح به عنوان نياز اصلي مالك و كارفرماي شبكه مطرح و انجام مطالعات پايش، ارزيابي عملكرد و بهسازي و بازسازي شبكه آبياري و زهكشي درودزن در جهت توسعه روش‌هاي نوين مديريتي و تحقق بهره‌برداري بهينه و برنامه‌ريزي توزيع مناسب آب با نگاه جامع به مسايل و مديريت يكپارچه آب و خاك، در دستور كار قرار گرفته است.




بازديد رئيس فني بخش آب و خاك فائو از دبيرخانه كميته ملي آبياري و زهكشي


اخيرا تفاهم‌نامه‌اي بين كميته ملي آبياري و زهكشي ايران و سازمان خوار و بار جهاني يا فائو، براي پيشبرد طرح زيرمنطقه‌اي «سرمايه‌گذاري بر روي آب براي توليد انرژي و غذا با رويكرد تغييرات اقليمي» منعقد شده است.
پيشنهاد دهنده اين طرح سازمان كنفرانس اسلامي بوده و توسط فائو تامين اعتبار مي‌گردد. كشورهاي زيرمنطقه مذكور عبارتند از عراق، ايران، اردن، لبنان، سوريه و تركيه. در اين طرح در ابتدا هر يك از كشورهاي مذكور يك گزارش از وضعيت سرمايه‌گذاري كشوري تهيه نموده و با برگزاري يك نشست، در سطح متخصصين و مديران ملي، گزارش را مصوب خواهند نمود. پس از تهيه گزارشهاي كشوري، با برگزاري يك نشست زير منطقه‌اي كه مطابق با تفاهمنامه فوق مقرر است در ايران برگزار گردد، جمع‌بندي از كل گزارشها بعمل آمده و نيازهاي سرمايه‌گذاري بر روي آب در منطقه استخراج خواهد شد.
 
در اين راستا آقاي ماهر سلمان مسئول فني بخش آب و خاك فائو براي بررسي نحوه پيشرفت كار تهيه گزارش كشور ايران و همچنين انجام مذاكرات لازم براي چگونگي برگزاري نشست زيرمنطقه‌اي فوق‌الذكر به ايران سفر نموده و در جلساتي كه در محل كميته ملي آبياري و زهكشي ايران و همچنين شركت مديريت منابع آب ايران تشكيل گرديد شركت نمود.




آشنايي با مرکز منطقه اي مديريت آب شهري تهران (تحت پوشش يونسکو)



اهميت ويژه مديريت منابع آب به خصوص مديريت آب شهري در مناطق خشک و نيمه‌خشک جنوب غرب آسيا، کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع و خاورميانه، کميته ملي برنامه بين‌المللي آبشناسي ايران را بر آن داشت تا در سال 1379 پيشهاد تاسيس مرکز منطقه‌اي مديريت آب شهري با حمايت دولت جمهوري اسلامي ايران (وزارت نيرو( را به سازمان آموزشي، علمي و تربيتي ملل متحد (يونسکو) ارايه کند.
در نهايت و پس از گذر از مراحل رسمي و قانوني جهت تاسيس چنين مرکزي، اين مرکز رسماً در بهمن‌ماه سال 1380 با امضاء قرارداد بين جمهوري اسلامي ايران و يونسکو افتتاح گرديد .مرکز منطقه‌اي مديريت آب شهري يکي از هجده مرکز تحت پوشش يونسکو در سراسر دنيا بوده که در زمينه مديريت آب فعاليت مي‌نمايد.
ماموريت اصلي اين مرکز انتقال دانش کاربردي و افزايش دانستنيها و ظرفيتها در زمينه مديريت آب شهري براي ارتقا مديريت پايدار جهت بهبود وضعيت زندگي مردم در سطح منطقه مي‌باشد.
در طول چند سال فعاليت از زمان تاسيس، مرکز منطقه‌اي مديريت آب شهري توانسته است با کمک‌هاي فني و مالي جمهوري اسلامي ايران و برخي از کشورها و سازمان‌هاي عضو همچون يونسکو چندين برنامه و پروژه مختلف را در سطوح ملي، منطقه اي و بين المللي و در چارچوب برنامه بين‌المللي آبشناسي يونسکو درخصوص مسائل و چالش هاي پيشرو صنعت آب از جمله اثرات تغيير اقليم بر منابع آب، خشکسالي، سيلاب، رسوب، فرسايش و ... که عمدتاً بر ظرفيت‌سازي و آموزش متمرکز بوده برگزار کند.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به آدرس ذيل مراجعه فرمايند:
www.rcuwm.org.ir




هفتمين نشست چالشهاي زهکشی و محیط زیست


هفتمین نشست تخصصی چالش‌های زهکشی با عنوان «استفاده از مدل‌ها در زهكشي زيرزميني» توسط گروه كار زهكشي و محیط زیست كميته ملي آبیاری و زهکشی ایران در تاریخ  26 بهمن ماه 1389 با حضور جمعی از صاحب‌نظران، کارشناسان و اساتید زهکشی از دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور، پیمانکاران، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور، در محل دبيرخانه كميته برگزار گردید. پرسش هایی که برای تبادل نظر انتخاب شده بود عبارت بودند از:
1. چرا در طراحی پروژه‌های زهکشی کشور از مدل‌ها به صورت محدود استفاده شده است؟
2. مدل‌های مناسب برای اراضی کشور باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟
3. در دشت‌های آبرفتی نواحی پست که مستعد زهدار شدن هستند، چه نوع مدل‌هایی می توانند مورد استفاده قرار گیرند؟
4. کاربرد مدل‌ها می‌تواند چه نقشی در اصلاح یا بهبود طرح‌های زهکشی داشته باشد؟
 
در پاسخ به این پرسش‌ها، طی بحث‌های کارشناسی به‌‌عمل آمده، دشت‌های کشور از نظر تفاوت‌های رویکرد به مشکلات زهکشی به دو گروه تقسیم شدند:
 دشت‌های وسیع کم شیب و مسطح (مانند جلگه خوزستان، دشت سیستان و دشت تبریز)       
  دشت‌های آبرفتی رودخانه‌ای با نواحی پست در پائین‌دست(مانند بسیاری از دشت‌های کوهپایه‌ای کشور).
در دشت‌های گروه اول، بدلیل کم بودن شیب اراضی و بالا بودن سطح آب زیرزمینی، در صورت توسعه آبیاری، زهکشی نیز باید انجام شود.  سطح اراضی نیازمند زهکشی معمولاً کم و بیش، بر اراضی فاریاب منطبق است؛ درحالیکه در دشت‌های گروه دوم، اراضی توسعه آبیاری همواره نیازمند زهکشی نبوده و یا در صورت نیاز به زهکشی در نواحی پست، مساحت زمین‌های نیازمند زهکشی کمتر از سطح آبیاری و تنها شامل بخشی از آن اراضی می‌باشد. از سوی دیگر، در این دشت‌ها، گهگاه احداث شبکه زهکشی تنها در بخشی از سطوح زهدار، موجب رفع یا تخفیف مشکل زهکشی در سایر بخش‌ها می‌گردد.
 
بنابراین در دشت‌‌های گروه اول، اطلاعات متعارف مورد نیاز طراحی شبکه زهکشی، می تواند پاسخگوی نیاز باشد. ضریب زهکشی، عمق کنترل سطح ایستابی، الگوی کشت، نیاز آبی،  نحوه و محل تخلیه زه‌آب و ...
می¬تواند عمق و فاصله زهکش‌ها را مشخص کند. درحالیکه در دشت‌های گروه دوم، پیش از این باید به پرسش های پایه‌ای  زیر پاسخ داده شود:
 با اجرای پروژه آبیاری، چه قسمت‌هایی از اراضی زهدار خواهد شد؟
 زهدار شدن اراضی چه زمانی پس از آغاز به کار شبکه آبیاری رخ خواهد داد؟
 گسترش نهایی اراضی زهدار تا کجا خواهد بود؟
 آیا غیر از اجرای شبکه زهکشی، راه دیگری برای حل یا تخفیف مشکل زهکشی وجود دارد؟
 در چه سطحی از اراضی باید شبکه زهکشی احداث شود و درکجا؟
پس از پاسخگویی به این پرسش-هاست که می‌تواند طراحی زهکشی زیرزمینی آغاز شود.
 مجموعه مباحث مطرح شده گواه این بود که مدل‌های اختصاصی زهکشی معمولا برای پاسخگویی به مسائل دشت‌های گروه اول(دشت‌‌های وسیع کم‌شیب و مسطح) و در بیشتر موارد، برای محدوده کوچکی(مزرعه) تدوین شده‌اند. در حالی که در دشتهای گروه دوم ابتدا باید به پرسش‌های پنج گانه بالا پاسخ داده شود. پاسخ گویی به این پرسش‌ها معمولاً فراتر از دامنه کاربرد مدل‌های زهکشی است.
در دشت‌های آبرفتی شیب‌دار در بالادست و ناحیه پست در پایین‌دست،  برای شبیه‌سازی مسائل زهکشی، می‌توان از مدل‌های آب‌زیرزمینی یا مدل‌های نشت بخوبی بهره برد. با مدل‌‌سازی آبخوان می‌توان سطح سفره را در نواحی مختلف اراضی پس از توسعه آبیاری و تحت مدیریت‌های گوناگون پیش‌بینی کرده، نتایج اعمال راه‌حل‌های مختلف را آزموده و در نهایت اراضی دارای نیاز زهکشی را تعیین و موثرترین راه پیش‌گیری یا راه حل انتخاب نمود. به عنوان نمونه، در تعدادی از دشت‌های زهدار کشور با وجود طراحی شبکه کامل زهکشی، دیده شده است که با اجرای بخشی از شبکه (زهکش‌های اصلی) مشکلات زهکشی بطور کامل حل و یا به‌ صورت چشمگیری کاهش یافته است (دشت دالکی و پروژه آب شیرین قم). در صورتیکه شبیه‌سازی شرایط زهکشی در اینگونه نواحی انجام شده بود، پیش‌بینی وضعیت آینده امکان‌پذیر بود و نیازی به طراحی شبکه متراکم زهکشی و اعمال روش آزمون و خطا وجود نداشت. همچنین، چنانچه در دشت مغان در زمان مطالعه طرح توسعه آبیاری، شرایط زهکشی اراضی با استفاده از مدل شبیه‌سازی می‌شد، پیش‌بینی خطر زهدار شدن اراضی در همان زمان مقدور می‌گردید و امکان تخمین  مساحت و موقعیت سطوح زهدار و زمان بروز مشکل فراهم می‌گردید. تردیدی نیست که در آن زمان، مدل‌های آب زیرزمینی به اندازه امروز توسعه نیافته بود، ولی در حال حاضر در پروژه‌های مشابه می‌توان از مدل‌های پیشرفته ریاضی (نسل سوم مدل‌های شبیه‌سازی) به این منظور استفاده کرد.
به این ترتیب در دشت‌های آبرفتی، شبیه‌سازی مسائل زهکشی ابتدا در سطح حوضه زهکشی (آبخوان زیرزمینی) با مدل‌های آب زیرزمینی، و سپس در سطح مزرعه با مدل‌های اختصاصی زهکشی می‌تواند موثر باشد. در عین حال در دشت‌های جلگه‌ای کم شیب و وسیع می‌توان از مدل‌های اختصاصی زهکشی بهره‌گرفت.
استفاده از مدل برای شبیه‌سازی مسائل زهکشی به اطلاعات مختلف و هزینه‌های کارشناسی نیاز دارد. بخشی از این اطلاعات از مزارع آزمایشی حاصل می‌گردد که علاوه بر هزینه، مستلزم زمان کافی نیز هست. بخشی دیگر از اطلاعات مورد نیاز بر اساس نتایج پایش عملکرد شبکه‌های زهکشی موجود حاصل می‌گردد که در کشور ما از این نظر کمبودهای جدی به چشم می‌خورد. از این رو کارفرماهای طرح‌های زهکشی چنانچه در نظر داشته باشند استفاده از مدل را برای بهینه کردن طرح در شرح خدمات مشاورین بگنجانند، لازم است به تأمین هزینه‌ها و تسهیل جمع‌آوری اطلاعات، اعم از برپایی مزارع آزمایشی یا پایش عملکرد شبکه‌های موجود زهکشی مبادرت ورزند. دستاوردهای مطالعات کارشناسی  برای بهینه‌سازی طرح‌ها و کاهش هزینه‌ها بطور متداول بسیار  ارزشمند است.
در اين نشست جمع‌بندی مباحث کارشناسی به‌عمل آمده به شرح زیر ارائه گردید:
  با توجه به توسعه و پیشرفتی که در دهه‌های اخیر از نظر ارائه مدل‌های مختلف شبیه‌سازی ایجاد شده است، می‌توان از آنها در پروژه‌های زهکشی به منظور بهینه‌سازی و پیش‌بینی وضعیت، پس از اجرای طرح آبیاری و زهکشی (زمان و محل زهدار شدن) و تدوین گزینه‌های مختلف مدیریتی، اجرایی و بهره‌برداری بخوبی استفاده کرد. 
 در دشت‌های آبرفتی که معمولا بخشی از اراضی در اثر توسعه آبیاری در معرض زهدار شدن قرار دارد؛  با استفاده از مدل‌های آب زیرزمینی  و شبیه‌سازی تغییرات سفره در شرایط مختلف مدیریت آبیاری، می‌توان به بخش قابل توجهی از نیاز‌های اطلاعاتی و نیز پیش‌بینی شرایط آینده از نظر زهکشی دست یافت و بهترین راه حل را از میان گزینه های ممکن انتخاب کرد.
 مدل‌های اختصاصی زهکشی معمولا برای شبیه‌‌سازی مسائل زهکشی در اراضی مسطح، کم‌شیب و یکنواخت کاربرد دارد و در سطوح کوچک‌تر کارآیی بیشتری دارند. با استفاده از این مدل‌ها می‌توان ضمن طراحی بهینه پروژه‌‌های زهکشی، در هزینه‌های اجرایی صرفه‌جویی کرده و وضعیت آینده اراضی از نظر زهکشی و شوری خاک را پیش‌بینی و برنامه بهره‌برداری مناسب را تدوین نمود.
 استفاده از مدل‌های شبیه‌سازی برای طراحی زهکشی در کشور می‌تواند در شرح‌ خدمات مشاورین گنجایده شود. بدیهی است که کارفرمايان برای انجام این خدمات هزینه‌های مربوطه را اعم از هزینه‌های کارشناسی، برپایی مزارع آزمایشی یا پایش عملکرد شبکه‌های زهکشی موجود پذیرا شوند. بی‌گمان صرفه‌جویی ناشی از بهینه شدن پروژه زهکشی و کاهش هزینه‌های اجرایی و بهره‌برداری و کاهش ریسک شکست پروژه و بالاخره رفع مخاطرات پیش‌بینی نشده، این هزینه‌ها را بیش از پیش جبران خواهد کرد.




اعلام اسامي برنده‌شدگان مسابقه علمي گروه كار جوان


گروه كار بخش جوان كميته ملي آبياري و زهكشي ايران طي زمستان سال 1389 اقدام به برگزاري يك مسابقه علمي براي متخصصين و دانشجويان گروه مهندسي آب سراسر كشور نمود. در اين مسابقه تعداد 31 شركت كننده موفق به پاسخگويي كامل به 25 سوال مسابقه شدند كه با قيد قرعه سه نفر از آنها انتخاب شدند:
1-سركار خانم سرور حاجي زمان از دفتر امور پژوهشي شركت مديريت منابع آب ايران
2-سركار خانم ساناز برنوس از شركت مهندسين مشاور آروين خاك
3-جناب آقاي حسين ملوحي از شركت مهندسين مشاور عمران منابع آب
مطابق با مصوبات هيئت محترم اجرايي كميته ملي آبياري و زهكشي ايران مقرر گرديده است كه نفرات اول تا سوم از پرداخت هزينه ثبت نام در بيست و يكمين كنگره بين‌المللي آبياري و زهكشي كه مقرر است طي روزهاي 23 مهر لغايت يكم آبان ماه 1390 در تهران برگزار گردد، معاف گردند و طي مراسمي نيز از آنها تقدير بعمل آيد.




معرفي كتاب


 

چشم انداز توسعه شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي


ناشر: كميته ملي آبياري و زهكشي
سال انتشار: 1390
قيمت: 30000 ريال

 

 

راهنماي اندازه گيري جريان آب

 

ناشر: كميته ملي آبياري و زهكشي
سال انتشار: 1390
قيمت: 82000 ريال

 

Groundwater Hydrology of Springs
Engineering, Theory, Management and Sustainability

Published: 2010
Publisher: ELSEVIER
Mahabghods Company's Library

 

 

Water Distribution Systems


Published: 2011
Publisher: IEC
Mahabghods Company's Library

 

 

Groundwater Monitoring


Published: 2009
Publisher: John Wiley & Sons
Mahabghods Company's Library

 

 

Water and Wastewater Engineering,
Design Principles and Practice

 

Published: 2011
Publisher: McGraw-Hill
Mahabghods Company's Library

 

شورورزي-استفاده پايدار از منابع آب و خاك شور در كشاورزي

ناشر: كميته ملي آبياري و زهكشي
سال انتشار: 1389
قيمت: 80000 ريال

 

 

صرفه جويي آب در كشاورزي

 

ناشر: كميته ملي آبياري و زهكشي
سال انتشار: 1389
قيمت: 40000 ريال



www.irncid.org Copyright © 2011 , All rights reserved.
Email : irncid@gmail.com
Designed & Developed By SheedGraphic Multimedia